Sain ilmoituksen, että maksuni on epäonnistunut. Miten käsittelen maksun?
Solossa maksujen tekeminen vaatii pankkiyhteyksien avaamisen ja asetusten määrittämisen kirjanpitäjän toimesta Procountorissa.
Tässä lista asioista, jotka on hyvä tarkistaa, jos maksut eivät toimi.
- Pankkiyhteysvaltuutukset
Olethan toimittanut pankkiin pankkiyhteysvaltuutuksen? Ilman sitä maksuja ei voi tehdä.
- Pankkiyhteyksien asetusten määrittäminen Procountorissa
Pankkiyhteyksien avaamisen jälkeen kirjanpitäjän tulee määrittää asetukset kuntoon Procountorissa. Tarkemman ohjeistuksen pankkiyhteyksien käyttöönottoon löydät täältä.
- Procountor Avain -sovellus
Maksujen vahvistamiseen käytetään Procountor Avain -sovellusta. Olethan ladannut sen matkapuhelimeesi?
Jos puhelimesi Avain-sovellus ei automaattisesti pyydä sinua avaamaan sovellusta ja vahvistamaan maksuja, niin voit avata Avain-sovelluksen juuri ennen kuin painat “Maksa valitut”, jolloin pääset suoraan vahvistamaan maksut puhelimesi näytöltä, painamalla “Vahvista”.
- Maksuvirheen käsittely
Epäonnistuneet maksut näkyvät Solon käyttöliittymässä "Maksut" näkymässä. Niiden käsittelyyn on kaksi vaihtoehtoa: joko poistaa epäonnistunut maksu tai muokata maksua ja sen jälkeen tehdä maksu uudestaan.
Epäonnistumiseen on eri syitä ja yleisimmät ovat mm. riittämätön kate tilille, puuttuvat tiedot maksulla, virheellinen vastaanottajan tilinumero.
Jos sinulla on epäonnistunut maksu, toimi siis näin:
- Avaa virheellinen maksu "Maksut" yleisnäkymästä.
- Klikkaa maksunäkymän alhaalta "Toiminnot" ja valitse joko "Poista maksu", jolloin virheellinen maksu poistetaan tai "Muokkaa", jota kautta pääset tekemään mahdolliset tarvittavat muutokset ja maksamaan maksun uudelleen.
Alta näet kuvaruutukaappaukset epäonnistuneiden maksujen käsittelystä.
Epäonnistuneet maksut näkymä
Epäonnistuneen maksun käsittely