Tilitapahtumien päivittyminen riippuu jaksosta, jonka valitsit pankin kanssa tehdyllä pankkivaltuutussopimuksella.
Päivitysjakso riippuu käytössä olevasta pankista ja tilitoimistosta. Pankit tarjoavat vaihtoehdoiksi yleensä päivittäin, viikoittain tai kuukausittain. Suosittelemme käyttämään päivitysjaksona viikkoa. Tiettyä viikonpäivää tuohon ei ole tiedossa, mutta pankki lupaa tällöin tilitapahtumien päivityksen neljä kertaa kuukaudessa.
Kaikki pankit eivät välttämättä tarjoa viikkoa päivitysjaksoksi ja tilitoimistollasi voi myös olla poikkeava toimintatapa, esimerkiksi päivittäin. Päivitysjakso valitaan pankkiyhteysvaltuutusta tehdessä. Se kannattaa tehdä yhdessä tilitoimiston kanssa, jotta lomakkeen tiedot saadaan yhdellä kertaa oikein. Lue lisää pankkiyhteysvaltuutuksesta.
Suosittelemme olemaan yhteydessä tilitoimistoosi, mikäli haluat tehdä muutoksia päivitysjaksoon. Päivitysjakson muutokset tehdään pankin kanssa, mutta on hyvä jutella ensin tilitoimiston kanssa tehtävistä muutoksista, etteivät ne tulisi yllätyksenä, sillä tilitapahtumien päivitysjakso muuttuu tällöin myös tilitoimistolle.
Päivittäisellä jaksolla saat ajantasaisimmat tiedot ohjelmistoon, mutta jokainen tiliotteen haku maksaa pankin hinnaston mukaisesti. Keskustelethan pankkisi kanssa hinnoittelusta, jotta ne eivät tule yllätyksenä.
Kuukausittainen päivitysjakso hankaloittaa jonkin verran myös kirjanpitäjän näkyvyyttä, joten tätä ei lähtökohtaisesti suositella.