Jos huomasit virheen laskulla vasta laskuttamisen jälkeen, voit joko muokata laskua, hyvittää ja kopioida sen uudeksi. Emme suosittele laskujen poistamista mutta mikäli haluat poistaa laskun, voit poistaa vain viimeisimmän tehdyn laskun. Huomaa kuitenkin seuraavat kohdat:
- Kirjanpitoon siirrettyä laskua ei voi muokata tai poistaa
- Muokkaus koskee vain palvelussa olevaa laskua
- Laskun poistaminen ei peru sähköisesti lähetetyn laskun toimitusta
- Laskun poistaminen ei poista sähköisesti lähetettyä versiota laskua asiakkaalta
- Laskun poistaminen poistaa sähköpostipalvelulla lähetetyn laskun latauslinkin
- Alkuperäistä muokattua tai poistettua laskua ei saa palautettua
Laskun muokkaaminen
Jos laskua ei ole vielä lähetetty asiakkaalle, helpoin tapa tehdä korjaus on muokata laskua. Voit muokata laskua laskulta kohdasta Toiminnot > Muokkaa laskua.
Muokkaaminen tekee laskusta uuden keskeneräisen laskuluonnoksen. Alkuperäinen lasku jää tällöin vielä palveluun ja voit tarvittaessa palata siihen. Uudessa laskussa kaikki edellisen laskun tiedot pysyvät samana. Myös laskun numero ja viitenumero. Voit tässä vaiheessa tehdä tarvittavat korjaukset laskulle. Muutokset vahvistetaan laskuttamalla lasku.
Uuden laskun laskuttaminen poistaa aikaisemman version laskusta. Uusi lasku siis korvaa edellisen version laskusta.
Laskun hyvittäminen
Jos asiakas haluaa virheellisestä laskusta hyvityslaskun, voit hyvittää laskun laskulta kohdasta Hyvitä lasku. Laskun tila on tässä tapauksessa Maksettu, joten ensin pitää poistaa maksumerkinnät, jotta voit luoda hyvityslaskun. Klikkaa maksumerkinnät > poista merkintä rastista. Tämän jälkeen voit hyvittää laskun > Hyvitä lasku.
Laskusta luodaan tällöin negatiivinen vastakappale, joka "nollaa" liikevaihdon kyseisen laskun osalta. Alkuperäinen lasku jää palveluun ja se menee tilaan Hyvitetty. Laskun hyvittäminen ei siis poista laskua palvelusta, mutta se poistaa laskun myyntisaatavista. Kyseiseen laskuun ei tällöin odoteta enää suoritusta.
Helpoin tapa luoda uusi lasku hyvityksen jälkeen on kopioida alkuperäinen lasku (ei hyvityslasku) uudeksi. Kopiointi löytyy laskulta kohdasta Toiminnot > Kopioi lasku.
Uudeksi kopioituun laskuun tulee kaikki edellisen laskun perustiedot. Laskun numero ja viitenumero kuitenkin muuttuvat sillä kyseessä on uusi, yksilöllinen lasku. Kyseessä ei siis ole sama asia kuin laskun muokkaus. Korjaukset voi tällöin tehdä virheellisen laskun pohjalta eikä koko laskua tarvitse tehdä alusta asti.
Laskun poistaminen
Jos laskusta on tullut täysi sekamelska ja se on vain parasta tehdä alusta uudelleen, voit poistaa virheellisen laskun laskulta kohdasta Toiminnot > Poista lasku. Huomaa, että voit poistaa vain viimeisimmän tai ensimmäisen laskun. Eli jommasta kummasta päästä laskuluetteloa. Jos siis kyseisen laskun jälkeen on tehty muita laskuja, laskua ei voi enää poistaa. Siinä tilanteessa lasku tulee hyvittää.
Tutustu myös näihin ohjekirjamme ohjeistuksiin: Maksumerkinnän lisääminen laskulle, asiakas maksanut laskun kahteen kertaan.