Hienoa, olet siis saanut rahaa tilille ja nyt on aika laittaa reskontra ajan tasalle (tai et saanut rahaa ja joudut tekemään luottotappion).
Procountor Solon kautta lähettämäsi myyntilaskut kohdistuvat pankista tulevan viitemaksuaineiston avulla automaattisesti suoraan tiliotenäkymälle. Näiden osalta sinun tarvitsee vain tarkastaa, että kohdistukset ovat oikein. Mikäli asiakas on esimerkiksi syöttänyt viitenumeron väärin, tulee sinun kohdistaa lasku itse.
Voit lisätä laskulle maksutiedon joko laskuluettelon kautta tai suoraan laskulta. Maksumerkinnän yhteydessä voit merkitä laskun joko kokonaan maksetuksi, osittain maksetuksi tai luottotappioksi.
Näin lisäät maksutiedon laskuluettelossa:
Näin lisäät maksumerkinnän suoraan laskulle
Näin poistat maksumerkinnän
Saat maksumerkinnän poistettua, kun avaat laskun, painat yläreunasta "Maksumerkinnät" ja painat summan perässä olevaa ruksia. Kun merkinnän poistaa, maksu palautuu tilaan "Erääntynyt" tai "Laskutettu".
Mitä "Merkitse luottotappioksi" tarkoittaa?
Voit merkitä laskun kokonaan tai osittain luottotappioksi. Luottotappio -merkintä tarkoittaa, että et tule saamaan saataviasi tästä laskusta, mutta et myöskään hyvitä laskua. Lasku näkyy laskuluettelossa maksettuna laskuna, jos se merkitään luottotappioksi.
Voinko lähettää maksumuistutuksen osittain maksetusta laskusta?
Kyllä voit. Jos laskulla on osittaisia maksumerkintöjä, maksumuistutukseen tulee näistä merkintä ja maksettavaksi tulee jäljellä oleva osuus.
Voinko hyvittää osittain maksetun laskun?
Osittain maksettua laskua ei voi tällä hetkellä hyvittää, vaan lasku pitää hyvittää kokonaisuudessaan. Jos laskulla on jo maksumerkintöjä, niin hyvitys ei ole mahdollista. Loput saatavat on toki mahdollista merkitä luottotappioksi.
Toivottavasti tästä artikkelista oli sinulle apua, mikäli kuitenkin kaipaat tukea, niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme tai tutustut muihin Tuki-artikkeleihimme sivuillamme.
Asiakas on maksanut laskun kahteen kertaan
Mikäli asiakkaasi on maksanut sinulle laskun kahteen kertaan ja ylimääräinen suoritus tulisi palauttaa, voit toimia seuraavasti:
1. Palauta liikasuoritus asiakkaallesi siirtämällä liikasuoritus hänen tililleen Kulut > Maksut > Luo uusi maksu -toiminnolla.
2. Ilman tositetta pääset luomaan maksun, kun valitset Kuitti on jo toimitettu oikeasta yläreunasta.
3. Viestikenttään voit merkitä, että kyseessä on liikasuorituksen palautus, lisääthän tietoon myös liikasuorituksen saapumispäivän, jotta kirjanpitäjäsi saa tietää mihin tapahtumaan tämä liittyy. Ohjeet uuden maksun luomiseen löydät artikkelista Miten teen maksuja tai perun / poistan tekemäni maksun Sololla.
4. Kun olet palauttanut asiakkaallesi liikasuorituksen, niin avaa vielä alkuperäinen myyntilasku. Maksumerkinnät-toiminnon kautta poista toinen maksumerkinnöistä, jotta liikasuoritus poistuu Solon tiedoista, kuten myyntiraportilta. Huomioithan, että tällä toiminnolla raha ei siirry tililtäsi eikä tieto mene kirjanpitäjällesi.