Oma Säästöpankki Oyj on ilmoittanut lopettavansa ristiinkytkennät maksuliikenteeseen liittyvien WS-kanavien ristiinkytkennät Säästöpankkiryhmän kanssa. Tämän seurauksena OmaSP-asiakkaat eivät voi enää käyttää Säästöpankin WS-kanavia, vaan heille on perustettu uusi WS-kanava.
Suuri osa WS-kanavan muutoksesta hoidetaan automaattisesti Procountor Solon ja pankin päädyissä ja esim. maksuliikenne siirtyy automaattisesti uuteen kanavaan. Muutoksen aikaan tulee kuitenkin tarkistaa mahdolliset eräpäivää odottavat maksut (Lisätietoja ja ohjeita alla).
Mikä on WS-kanava?
WS-kanava eli "web service" -kanava on yritysten käyttämä pankkiyhteyskanava, joka yhdistää pankin ja yrityksen käyttämän ohjelmiston. WS-kanavaa tarvitaan yrityksen maksuliikenteen siirtämiseen pankin ja ohjelmiston välillä. Näin siis esimerkiksi Procountor Solosta voi tehdä maksuja, jotka käsitellään pankissa.
Jokaisen pankin ja Solon välillä on oma WS-kanavansa. Isoimmilla pankeilla voi lisäksi olla useampi WS-kanavia. WS-kanava sovitaan siinä vaiheessa, kun pankin kanssa tehdään sopimus maksuliikenteen välittämisestä ohjelmiston ja pankin välillä.
Keitä muutos koskee?
WS-kanavan muutos koskee kaikkia OmaSp-asiakkaita. Muutos on vaikuttanut myös muiden maksuliikennettä käsittelevien ohjelmistojen WS-kanaviin, ei siis pelkästään Procountor Soloon.
OmaSP-asiakkaiden kirjanpitäjien käyttöliittymässä (Procountorissa) on näkynyt tiedote WS-kanavan muutoksesta 15.5. alkaen.
Milloin WS-kanavan muutos astui voimaan?
Procountor-asiakkaat siirrettiin käyttämään uutta, OmaSP:n omaa WS-kanavaa 27. toukokuuta. Muutos astui voimaan maanantain (26.5.) ja tiistain (27.5.) välisen yön aikana. Tiistaiaamusta alkaen OmaSP-asiakkaiden pankkiliikenne on käyttänyt uutta WS-kanavaa ja maksut siirtyvät sitä kautta pankkiin.
Mitä toimia muutos vaatii Solo-käyttäjältä?
Suurin osa muutoksesta toteutetaan automaattisesti Procountor Solon toimesta. Aamuyön 27.5. jälkeen Procountor Soloa käyttävien OmaSP-asiakkaiden kaikki pankkiliikenne (ml. maksuliikenne) on siirtynyt automaattisesti uuteen WS-kanavaan. Muutos ei siis vaadi esim. pankkiyhteystietojen muokkaamista tai yhteydenottoa pankkiin.
Muutos saattaa kuitenkin vaatia käyttäjiltä erityisiä toimia, jos Solo-ympäristössäsi on ajastettuja maksuja, joiden maksu on ajastettu tiistaille 27.5. tai sen jälkeen.
- Ajastettu maksu tarkoittaa sitä, että olet siirtänyt laskun tai palkan odottamaan maksua eräpäivänä. Maksupainiketta on siis käytetty ennen tositteelle merkittyä, tulevaisuuteen sijoittuvaa eräpäivää.
- Koska maksu on ajastettu vanhoilla maksutiedoilla ja WS-kanavalla (ennen aamuyötä 27.5.), kyseinen ajastettu maksu olisi jäämässä virheeseen pankissa 27.5. muutoksen jälkeen.
Miten tarkistan, onko yhtiössäni ajastettuja maksuja?
Löydät kaikki pankkiin siirtymistä odottavat maksut valikon kohdasta Maksut. Ne maksut, joiden eräpäivä on 27.5. tai sen jälkeen, olisi käytävä perumassa ja siirrettävä uudestaan maksuun uusilla maksutiedoilla.
Huom! Jos luet tätä tiedotetta 27.5. jälkeen, Maksut-kohdassa saattaa olla mukana myös uudempia (27.5. alkaen lisättyjä) maksuja. Näitä ei tarvitse perua, sillä niissä on jo uudet, 27.5. alkaen käyttöön tulleet maksutiedot.
Miten perun maksun?
Valikon kohdassa Maksut, klikkaa auki se maksu, jonka haluat perua. Valitse maksun lisätietojen alapuolelta oikealta alhaalta "Toiminnot" > "Peruuta maksu". Tämän jälkeen maksu siirtyy takaisin avoimeksi maksuksi.
Kaikilla 27.5. alkaen tehtävillä maksuilla on automaattisesti uudet maksutiedot, eli riittää, että perut vanhat maksut ja siirrät ne uudestaan maksuun ilman muita muutoksia.
Tiistaista 27.5. alkaen maksuja voi taas ajastaa normaalisti tulevaisuuteen.
Mitä tapahtuu, jos ajastettuja maksuja ei käydä perumassa?
Jos maksupäivälle 27.5. tai sen jälkeen ajastettuja maksuja siirtyy pankkiin vanhoilla maksutiedoilla (eli ne on ajastettu maksuun ennen tiistaita 27.5.), maksut jäävät pankissa virheeseen ja ne tulevat näkyviin kohtaan Maksut > Epäonnistuneet maksut.
Voit käsitellä epäonnistuneen maksun seuraavasti:
- Avaa virheellinen maksu "Maksut" yleisnäkymästä.
- Klikkaa maksunäkymän alhaalta "Toiminnot" ja valitse "Poista maksu", jolloin virheellinen maksu poistetaan.
Kun lasku maksetaan uudestaan (27.5. jälkeen), on uudessa maksussa automaattisesti uudet, oikeat maksutiedot.